top of page
  • Foto van schrijverAaliyah Muggen

#KLAARVOORDESTART: QUARTERLIFECRISIS

Als eindtwintiger sta ik aan het begin van een groot avontuur: mijn professionele carrière. Vol energie, dromen en doelen ga ik ervoor. Maar hey, laten we eerlijk zijn, die start komt ook met een flinke dosis onbekendheid en onrust - hallo quarterlifecrisis! Als 26-jarige die net de academische jungle van 12 jaar studeren heeft overleefd, kan ik je vertellen, die crisis is geen grapje. Maar hoe overwin je die crisis? Ik ging op onderzoek uit om te kijken wat de quarterlifecrisis precies inhoudt, waar het vandaan komt en de beste tips om je erdoorheen te slaan.


WAT IS EEN QUARTERLIFECRISIS?

Een quarterlifecrisis is een periode waarin mensen van eind twintig en begin dertig, vooral hoogopgeleiden, zich bezinnen op hun leven. Deze periode wordt veelal gekenmerkt door de leegte die ontstaat na het afronden van je studietijd. Het is een fase waarin de balans van je leven en verwachtingen omtrent carrière en relaties nog niet of niet helemaal (zijn) uitgekomen.


Een meisje voor een spiegel met beauty-ooggel plakkers onder oog, notitie op de spiegel met de tekst 'good luck today, love, mom' en een to do lijstje

De quarterlifecrisis wordt vaak veroorzaakt door een combinatie van factoren. De druk van verwachtingen vanuit de werk, familie of de maatschappij kan overweldigend zijn. Na jaren van studeren en streven naar een 'voldoende', worden we geconfronteerd met de realiteit van de harde wereld, die niet altijd overeenkomt met onze idealen. Dit kan leiden tot gevoelens van ontevredenheid, angst voor de toekomst en een algemeen gevoel van stilstand.


Als 26-jarige die net begint aan een professionele carrière, heb ik gemerkt dat deze gevoelens zich manifesteren in verschillende symptomen. Van twijfel over mijn toekomstige carrière tot angst voor het maken van verkeerde beslissingen, de quarterlifecrisis kan een aanzienlijke impact maken op je mentale welzijn. Het nummer 'Quarter life crisis' van Taylor Bickett geeft een impressie van hoe deze ervaring impact zou kunnen hebben op je mentale welzijn:



OMGAAN MET EEN QUARTERLIFECRISIS

Gelukkig zijn er manieren om met een quarterlifecrisis om te gaan. Mediatie, lichaamsbeweging en het onderhouden van sociale relaties kunnen helpen om stress te verminderen en veerkracht op te bouwen. Het is ook belangrijk om altijd professionele begeleiding te zoeken als de symptomen van een quarterlifecrisis ernstig zijn.


Ik heb geleerd dat het belangrijk is om open te staan voor verandering en flexibel te blijven in mijn denken. Het stellen van realistische doelen en het vinden van zingeving in mijn werk heeft me geholpen om de quarterlifecrisis te ontwijken en mijn weg te vinden naar persoonlijk succes.


Ik sluit af met wat clichés, die cliché zijn omdat ze waar zijn.

  • Iedereen doet maar wat.

  • Ieder heeft z’n eigen pad.

  • “Spijt levert je niks op behalve rimpels.” – Sophia Loren




10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page